onsdag 4 januari 2017

Sammanfattning 2016


I och med att jag haft i mångt och mycket ett riktigt jävla skitår privat 2016 så är väl inte peppen på att sammanfatta det så där särskilt hög. Men hundlivs-mässigt har det faktiskt inte varit så illa, eller det har liksom varit det enda i livet som inte varit 100% skit i alla fall. Men jag har blivit så illa tvungen att prioritera bort mycket jag velat göra med hundarna under det här året, men kanske har det varit bra till och med. 2016 bjöd trots allt på några av de största insikterna och upplevelserna hittills i mitt hundliv

Freestyle:

*Nytt program för Yume i klass 3

Mentalt har jag ju gått och filat på denna ett bra tag, men det var inte förrän Yume kom tillbaka från mammaledigheten som jag riktigt kände peppen och verkligen VILLE få ihop något. Att sätta ihop ett klass 3 kan vara väldigt utmanande, och det är mycket som en ska ta hänsyn till. Och det har varit så roligt att fundera, testa och utvärdera, och jag tror det kommer ta ett tag innan vi tröttnar på det för det finns mycket utrymme för utveckling. 




*Eventuell debut i klass 3 för Yume

Själva officiella debuten i klassen blev dessvärre en snöplig och jävligt onödig disk, men jag är mer nöjd än missnöjd över den starten ändå. Vi hanterade det hela efter bästa förmåga. Sedan hann vi bara tävla officiellt en tävling till helgen direkt efter debuten. Dubbeltävling med dubbelstarter där 2 av dem starterna fick bli belöningsstarter och med 2 fantastiska freestyle-cert och två pallplaceringar i de andra 2 starterna. Vi har startat några gånger på inofficiella tävlingar där det mest har varit fokus på att uthållighetsträna och pressa orken lite. Trots så få starter i år så överträffade de resultaten alla mina förväntningar och vi har fått nyttiga erfarenheter för vårt fortsatta tävlande.



*Starta i freestyleklass 3 med Kumo minst 1 gång

Kumo har startat officiellt 3 gånger på 2 tävlingar i år. 2 av de starterna blev diskstarter och den tredje var inte mycket att hurra för den heller. Jag bestämde mig för att skrota programmet och göra ett nytt, men har inte kommit mig för det riktigt än. Kumo har fått pyssla lite med HtM istället och gjorde en officiell start i HtM 1 i år och fick sitt första uppflytt i den klassen.

*Lära in fler HtM-positioner

En ny position har shiborna faktiskt fått lära sig i år och det är position 3. En mycket rolig position tycker matte. 

*Hitta folk att träna med i Uppsala

Har hängt på ett litet träningsgäng och haft det väldigt trevligt. Det enda som är lite knepigt är att det är så svårt att få till hyfsat regelbundna träningar.

Utställnig:

*Ställa ut Yume minst 1 gång officiellt (med päls!)

Yume ställdes ut exakt 1 gång officiellt i år och det var på shibaspecialen. Men det blev bara ett slätt excellent för hennes del och lusten att ställa ut mera verkar inte vilja infinna sig så vi får se om vi skippar det helt 2017.
Rallylydnad:

*Testa olika varianter av uppvärmningsrutiner för att hitta vad som är ultimat för mina hundar

*Regelbundet omvärdera vad vi behöver fokusera på i träningen för att nå våra tävlingsmål

*Hitta folk att träna med i Uppsala

*Kumo RLD A

*Starta Kumo i mästarklass

*Yume RLD F RLD A



Till en början var rally det vi fokuserade på i början av året. Yume gjorde fyra superfina rundor i fortsättningsklass (där matte klantade sig och sparkade på skyltar i två av dem, annars hade poängen blivit ännu bättre!) och Kumo tog diplomet i avancerad klass under vintern och tidig vår. Sen gick Yume på mammaledighet och en överarbetad Kumo startade i mästarklass och efter det så fanns det liksom ingen lust för rally. Kumo har varit ledig och Yume har fokuserat på freestylen. Trots det startade jag henne i avancerad i somras och även om vi klarade kvalificerande poäng så kom jag fram till att jag inte kan satsa högt på två sporter samtidigt, utan prioriterade freestylen. Vi har tränat rally någon enstaka gång här i Uppsala, men vi behöver träna mycket mycket mera regelbundet om det ska vara någon vits just nu tänker jag. Och det räcker inte heller med att pyssla med det lite på vardagsrumsgolvet, vi måste gå riktiga banor och tävlingsträna ordentligt med folk.

Viltspår:

*Starta i öppenklass
*Försöka få ihop ett träningsgäng med liknande kunskaper/målsättning för gemensam träning

Har inte blivit ett enda viltspår i år tyvärr. Jag hade gärna velat, men olika omständigheter som jag inte kunde råda över gjorde att det helt enkelt blev så.

Övrigt!:

*Gå kurs i belöningsutveckling med Yume för Kickan Nikolic. 

En kurs som jag verkligen kan rekommendera, men dessvärre gjorde mitt mående just då att jag kanske kunde tillgodogöra mig ca 30% av den här kursen. 

*Programutveckling Freestyle/Htm med inrikting tävlingspsykologi med Kumo för Anita Axelsson.

Om jag hade svårt att tillgodogöra mig annan inlärning under året så är jag så himla glad att denna kurs nådde fram och har stannat hos mig. Jag och Kumo fick många fina tips och insikter som jag kunnat applicera på vår träning och min egen mentala utveckling.



*Yumevalpar hos Honto-No

En helt fantastisk erfarenhet och upplevelse. Från att åkt i väg och parat till att klappa svällande mage och sedan få vara med och förlösa de små. Så otroligt tacksam att jag fått uppleva detta.

*Sätta upp månadsmål och använda mig av veckoscheman för att få till en mer regelbunden och strukturerad fysträning. 

Med tanke på vilka enorma problem jag haft att bara existera detta år fick detta tyvärr prioritera bort sådant. Hundarna har fått sitt, men inte särskilt strukturerat



*Utökning av flocken?! 

Tänk att det faktiskt blev så! Äntligen kunde jag uppfylla drömmen om en pumivalp, och inte vilken pumivalp som helst, utan en helt perfekt liten Katla! Jag fick följa med ända från början och visst har varit kämpigt emellanåt, men denna fantastiska tjej är alltid full med energi och utmanar mig.  

*Registrera kennelnamn och utforma hemsida

Nej, blev inte av i år. Men kanske 2017, vi får se!

*Tänka träning framför tävling

Har du i princip blivit så ofrivilligt för att min ekonomi ändrades väldigt drastiskt under året. Visst har det varit lite tråkigt att missa en del tävlingar som jag velat åka på, men jag tror att i det stora hela så har det varit bra för både mig och hundarna att hålla igen på tävlandet.

*Följa hundbudgeten!

Jag har inte haft någon utsagd budget för hundarna, men har ju som sagt blivit tvungen att prioritera.

Här är en hel drös med grejer som också hänt under året:
*Gått en en-dags-kurs i nosework med Yume
*Clinic i grunträning med Emma Willblad och Kickan Nikolic
*Varit med och arrangerat Sala BKs första freestyletävling
*Påbörjat utbildning till rallylydnadsskrivare 
*Deltagit på kennelläger hos Ego Dog's & Mariell de Marque


Och slutligen lite sammanfattat skryt över mina pälsbarns framgångar under året. Även om vi inte tävlat särskilt mycket alls, så är jag så otroligt nöjd över det vi åstadkommit!


KUMO
1 uppflytt HtM Klass I
2 kvalificerande resultat Avanceradklass rallylydnad
1 kvalificerande resultat Mästarklass rallylydnad
Utnämnd till Shiba-No-Kai's Allroundshiba 2015
1 pallplacering
Tagit titeln RLD A



YUME
2 CERT FS Klass III
4 kvalificerande resultat Fortsättningsklass rallylydnad
2 kvalificerande resultat Avanceradklass rallylydnad
Klubbmästare i Freestyle och HtM
3 pallplaceringar varav 2 klassvinster
Tagit titeln RLD F



KATLA
2 BIR Inofficiell utställning
1 BIG Inofficiell utställning

Inga kommentarer :