onsdag 19 april 2017

Kumos vinter 2017; Mr K only dance when he wants to

 Och här kommer en uppdatering om Mr K.
Kumo har ju fått haka på Katlas HtM-kurs och han tycker det är superkul att få träna grunder. Kumo gillar grunder för att grunder är LÄTTA och eftersom han är så duktig så får han mycket godis. Jag får liksom en väldigt stark känsla av att han tänker "Va, får jag godis för det här lätta?! Ha! Jag kan knappt tro det!" Kursupplägget är upplagt så att vi hela tiden bygger på lite lite på grunderna så jag har en förhoppning att han fortsättningsvis kommer tycka att det är enkelt och roligt. I kursen ingår det också moment som miljö- och störningsträning och faktiskt så ser jag hur han tillgodogör sig väldigt mycket av det också. Det har ju hänt en massa positiv utveckling sen vi började tävla Kumo och jag och han hade svårt att släppa miljön i huvud taget, men vi kan alltid bli bättre. Speciellt på att släppa snuttefilten som att träna med godis i handen och kopplad hund. Kanske är det skitdumt att utmana på det sättet när han har en diger rymmarhistoria bakom sig, men jag tycker att det har blivit en skillnad sen jag började träna mer med detta i åtanke. När vi tränar är han väldigt följsam och lyhörd och hans mentala omladdningar med blicksläpp mellan repetitionerna har blivit kortare. 

Jag har också fått ändan ur och gjort BÅDE ett htm-program och även påbörjat planeringen på ett nytt freestyleprogram! Det som gjorde att det äntligen släppte med freestyleprogrammet som jag inte alls varit sugen på att ta tag i var att jag hittade en perfekt rekvisita som jag varit på jakt efter sedan jag fick en idé på ett programtema. Hittade denna på loppis för en billig peng:

Och det kanske går att gissa vad temat kommer vara. Så nu är musik ihopklippt och det finns en skiss för ca halva programmet. Känner igen hets med att börja tävla med det så snabbt som möjligt, men nu är i alla fall startsträckan avklarad känner jag. Jag känner mig också mer taggad att "ta tag" i Kumos freestyle nu när Yumes championat är fixat. 
Htm-programmet jag fixat har vi redan hunnit tävla med en gång, men det var ingen höjdare. Det är ett väääldigt avancerat program för klass 1 och egentligen så har det ju gått väldigt bra för oss när vi bara improviserat. Men ja... vi ska tävla nu i helgen med det så jag vill se om det går bättre då eller om jag ska omvärdera tanken med att ha ett program just nu i klass 1. När vi tävlade var han väldigt seg så varken positioner eller musiktolkning blev något bra. Fick en fin poäng för programplaneringen i alla fall, haha! Och då gav jag ändå upp och improviserade en del här också.. Bjussar på en film på spektaklet:


Älskar också att vi fick kommentaren från en av domarna: "Musiken passar dig mycket bättre än hunden".

Inga kommentarer :